Identiteitskaart

Home > Inwoners > Identiteitskaart

Identiteitskaart

U vraagt een identiteitskaart persoonlijk aan bij de Publieksbalie in het gemeentehuis. Na vijf werkdagen kunt u uw identiteitskaart afhalen. U kunt hiermee naar de meeste landen binnen Europa reizen. Een identiteiskaart voor volwassenen is 10 jaar geldig. Voor kinderen tot 18 jaar is de geldigheidstermijn 5 jaar.

Prijs

Kosten identiteitskaart
Product Prijs 2017 Geldigheidsduur
Identiteitskaart jonger dan 18 jaar € 28,60 5 jaar
Identiteitskaart vanaf 18 jaar € 50,65 10 jaar
Extra kosten voor spoedaanvraag € 47,55

Identiteitskaart aanvragen

U moet een identiteitskaart altijd persoonlijk aanvragen en ophalen bij de gemeente. Dit geldt ook voor een kind.

Het aanvragen en ophalen van een identiteitskaart kan op 2 manieren:

Meenemen

  • alle reisdocumenten (paspoort, identiteitskaart) die in uw bezit zijn, ook als deze zijn verlopen;
  • als uw reisdocument is verloren of gestolen: een verklaring vermissing identiteitskaart. Dit kan online (met DigiD) of via verklaring vermissing identiteitskaart.
  • één pasfoto (de fotograaf kent de vereisten voor een pasfoto);
  • indien jonger dan 12 jaar: ingevuld formulier toestemming reisdocument (pdf, 167 kB) minderjarige en legitimatiebewijs van beide gezaghebbende ouders (of degene die het gezag over het kind heeft);
  • geld: de identiteitskaart moet bij aanvraag contant of per pin worden betaald.

Let op! Degene voor wie de identiteitskaart bestemd is, moet zelf meekomen bij het aanvragen én bij het ophalen.

Minderjarigen

Minderjarigen van 12 jaar of ouder kunnen zelf een identiteitskaart aanvragen. Minderjarigen jonger dan 12 jaar moeten bij de aanvraag schriftelijke toestemming formulier toestemming reisdocument minderjarige (pdf, 167 kB) en geldig legitimatiebewijs van beide gezaghebbende ouders meenemen.

Identiteitsbewijs kwijt

Is uw identiteitskaart kwijt of gestolen? Meld de vermissing direct. Dit kan op 2 manieren:

  • online. U moet inloggen met DigiD;
  • persoonlijk bij de aanvraag van een nieuwe identiteitskaart; u meldt dan de vermissing van uw oude reisdocument.

Spoedaanvraag

Als u uw identiteitskaart snel wilt hebben, kunt u een spoedaanvraag doen. Als u de identiteitskaart vóór 12.00 uur aanvraagt, kunt u deze meestal de volgende werkdag afhalen. Voor een spoedaanvraag betaalt u wel extra.

Contact

Kerkplein 6, 6581 AC Malden
Postbus 200, 6580 AZ Malden

T 14 024
Vanuit het buitenland
+31 24 358 83 00

E heumen@heumen.nl

Contactformulier
 

Openingstijden