Als uw paspoort of identiteitskaart kwijt is of gestolen, moet u hiervan aangifte van vermissing bij de gemeente doen. Dit is nodig om misbruik van uw oude paspoort of identiteitskaart te voorkomen en voor de aanvraag van een nieuw reisdocument.

Wat moet ik doen?

  • U geeft online de vermissing van uw paspoort of identiteitskaart door via de blauwe knop hierboven.
  • U vraagt een nieuw paspoort of identiteitskaart persoonlijk aan bij de gemeente en geeft de vermissing gelijk bij de aanvraag door.

 

Afspraak maken aanvraag paspoort

Afspraak maken aanvraag identiteitskaart

Moet u onmiddellijk op reis?

Dan kunt u een noodpaspoort aanvragen bij de Koninklijke Marechaussee.  

Aangifte doen in het buitenland

Bent u uw paspoort of identiteitskaart in het buitenland kwijtgeraakt? Doe meteen aangifte bij de plaatselijke politie. Daarna kunt u bij de Nederlandse ambassade of het consulaat een nooddocument aanvragen.

Hoe werkt het?

  • Na de melding registreert de gemeente de vermissing van uw reisdocument. Bij controle is dan zichtbaar dat uw reisdocument ongeldig is. Hierdoor wordt de kans kleiner dat er misbruik van gemaakt wordt
  • Als u uw oude paspoort of identiteitskaart terugvindt, bent u verplicht dit in te leveren bij de gemeente. Het paspoort of de identiteitskaart is namelijk niet meer geldig. Ook als uw paspoort of ID-kaart wordt gevonden, wordt het ongeldig gemaakt. Beide om misbruik te voorkomen.