Iedereen moet veilig kunnen stemmen. Juist nu er problemen zijn met het coronavirus. Daarom mag iedere inwoner van de gemeente Heumen van 70 jaar of ouder per brief stemmen. We noemen dit een briefstem.

Hoe werkt het?

U hoeft zelf niets aan te vragen. Bent u 70 jaar of ouder op 17 maart 2021? En woont u op 1 februari 2021 in de gemeente Heumen? Dan sturen wij u automatisch per post alles wat u nodig heeft voor stemmen per brief. U hoeft niet per brief te stemmen, het mag. U mag met uw stempas ook zelf gaan stemmen in het stemlokaal. Dit kan maandag 15, dinsdag 16 of woensdag 17 maart. U kunt ook iemand anders vragen voor u te gaan stemmen.

Hieronder leest u hoe het stemmen per brief in zijn werk gaat. U ontvangt:

  • Een stempas (op uw stempas staat 'stempluspas')
  • Een stembiljet (op het biljet staat 'briefstembiljet')
  • Een envelop met de tekst ‘briefstembiljet’
  • Een retourenvelop
  • Uitleg over stemmen per brief

Voor de veiligheid ontvangt u de documenten in 2 keer:

  • U ontvangt voor 3 maart uw stempluspas
  • U ontvangt voor 10 maart de andere documenten

Stemmen met het briefstembiljet

  • Maak op het briefstembiljet uw keuze, dat mag met elke kleur. Stop alléén het briefstembiljet in de envelop met de tekst ‘briefstembiljet’.
  • Plak de envelop dicht.
  • Pak uw stempluspas. Zet uw handtekening op de stempluspas.
  • Stop in de retourenvelop (de envelop met daarop het antwoordnummer van de gemeente):
    • de dichtgeplakte envelop met uw briefstembiljet
    • én de stempluspas waarop u uw handtekening heeft gezet.
  • Plak de retourenvelop dicht. Een postzegel is niet nodig.
  • Stuur uw briefstem naar ons op of lever hem in bij het afgiftepunt. Dat is bij de receptie in het gemeentehuis of bij de receptie van Malderburch.
  • Uw briefstem moet uiterlijk woensdag 17 maart 21.00 uur bij ons binnen zijn.

Stuurt u uw briefstem per post?

Zorg dan dat het briefstembureau (de gemeente) uw stem uiterlijk op 17 maart om 21.00 uur ontvangt. Doe daarom uw briefstem vóór vrijdag 12 maart 17.00 uur op de post.

Wilt u uw briefstem afgeven?

Dit kan bij het afgiftepunt bij de receptie in het gemeentehuis (Kerkplein 6) of bij de receptie van Malderburch (Broekkant 16).
Dit kan op werkdagen van woensdag 10 maart tot en met dinsdag 16 maart van 9:00 tot 17:00 uur. En op woensdag 17 maart van 7:30 uur tot 21:00 uur.

Meer informatie

Op de website van de Rijksoverheid(externe link) vindt u meer informatie en veel gestelde vragen en antwoorden. Bent u 70-plus en heeft u nog vragen over het stemmen per brief? Dan kunt u ook bellen met de telefonische informatielijn 0800 – 1351. De telefonische hulplijn is 7 dagen per week geopend van 08.00 tot 20.00 uur. Of bekijk onderstaand filmpje waarin het briefstemmen nog eens stap voor stap wordt uitgelegd.

Video: Briefstemmen voor 70-plussers