Rekenkamer
De rekenkamer helpt de gemeenteraad bij zijn controlerende taak. Zo krijgen gemeenteraad en inwoners een goed beeld van hoe het geld wordt besteed en wat er terechtkomt van alle plannen.
De rekenkamer kiest zelf waarover zij onderzoek doet. Elk jaar maakt zij een plan voor deze onderzoeken. De rekenkamer voert de onderzoeken zelf uit of laat dat doen door anderen. De resultaten van het onderzoek geeft zij aan de gemeenteraad. De rapporten van de rekenkamer zijn voor iedereen te lezen.
Meer informatie over de rekenkamer is te vinden op de website van de Vereniging van Rekenkamers.
In de wet staat wat de rekenkamer onderzoekt:
- Doeltreffendheid: heeft de gemeente met haar beleid bereikt wat zij wil?
- Doelmatigheid: heeft de gemeente het beschikbare geld goed besteed?
- Rechtmatigheid: heeft de gemeente zich aan de regels en wetten gehouden?

Video met uitleg: wat is en doet de rekenkamer?
Leden van de rekenkamer
De rekenkamer werkt onafhankelijk van de gemeente gemeente en bestaat uit drie leden van buiten de organisatie. Ambtelijk wordt de rekenkamer ondersteund door een secretaris.
De voorzitter en de leden van de rekenkamer zijn benoemd in de raadsvergadering van 9 juni 2022. Zij zijn benoemd voor een periode van zes jaar. De samenstelling van de rekenkamer is als volgt:
Frank Maas
Frank heeft ruim 30 jaar ervaring binnen verschillende gemeenten en is momenteel werkzaam als strategisch beleidsadviseur financiën bij de gemeente Venlo. Hij geeft hierbij invulling aan strategische control- en adviestaken op concernniveau. Frank heeft ruime ervaring op het brede terrein van bedrijfsvoering, gemeentefinanciën in het bijzonder, gekoppeld aan de stedelijke opgaven.
Berry Roelofs
Berry is werkzaam geweest bij een ruimtelijk-economisch adviesbureau en heeft ervaring met het uitvoeren van onderzoeken en evaluaties op tal van terreinen. Zo heeft hij voor verschillende rekenkamers in Nederland onderzoek verricht naar o.a. energietransitie, bedrijventerreinenbeleid, kenniseconomie en duurzaamheidsbeleid. Berry is de voorzitter van de rekenkamer.
Karin Homan
Karin is zelfstandige en heeft daarvoor in de gezondheidszorg en vele jaren bij de gemeente Nijmegen gewerkt. Daar heeft ze meerdere functies vervuld o.a. als procescoördinator voor de samenstelling van de perspectiefnota en stadsbegroting en als senior adviseur bestuurlijke besluitvorming. Ook heeft Karen aan verschillende (rekenkamer)onderzoeken meegewerkt.

Contact
De rekenkamer is te bereiken via rekenkamer@heumen.nl of via (024) 358 83 00.




