Spreidingswet
Gemeenteraad kiest voor opvanglocatie in Heumen
De gemeenteraad van Heumen heeft op maandagavond 30 juni besloten dat er één plek komt voor de opvang van asielzoekers. Die plek is De Meerpaal in Heumen.
Meer informatie volgt.
Meest gestelde vragen:
Waarom is er opvang nodig?
Ondanks het feit dat er op dit moment minder asielzoekers naar Europa en Nederland komen zijn de asielzoekerscentra nog steeds overvol. Er is daarom nog steeds behoefte aan opvanglocaties. De gemeente Heumen (en alle andere gemeenten uit Nederland) heeft daarom in het kader van de Spreidingswet van de Rijksoverheid de opdracht gekregen om 105 asielzoekers, waaronder 9 alleenstaande minderjarige vreemdelingen (AMV’ers), op te vangen. Dit is een wettelijke verplichting die gemeenten moeten uitvoeren. De raad heeft aangegeven zich aan deze verplichting te willen houden.
Wat doet de gemeente voor direct omwonenden?
Voor direct omwonenden komt er:
- Vast aanspreekpunt bij gemeente en COA
- Regelmatige updates en overlegmomenten
- Mogelijkheid tot maatwerkondersteuning bij stress of zorgen
- Monitoring van veiligheid en leefbaarheid
Er ligt een voorstel om op 12 juni iemand van het COA uit te nodigen die met vluchtelingen werkt, om feitelijke informatie te geven.
Waarom zijn niet alle inwoners uitgenodigd maar slechts een deel?
Er is een zorgvuldige afweging gemaakt om alleen de direct aanwonenden in een straal van 300 meter rondom de locatie uit te nodigen. Hierbij is ook overleg met andere gemeenten geweest en is besloten om de inwoners die uitkijken op de locatie of geluid op kunnen vangen uit te nodigen.
Hoeveel asielzoekers worden er opgevangen?
Maximaal 105 asielzoekers, waaronder 9 alleenreizende minderjarige vluchtelingen (AMV’ers). De raad heeft in een motie gevraagd om de locaties zo veel als mogelijk te verspreiden over de kernen.
Waar komen de opvanglocaties precies?
Hieronder ziet u de afbeeldingen waarop in het blauw gearceerde deel de opvang komt.
Meerpaal in Heumen

Duisterstraatje, Overasselt

Eindsestraat 3, Nederasselt

Waarom deze locaties?
In eerdere berichtgeving kon u lezen dat er 29 locaties zijn onderzocht. Na een zorgvuldige afweging zijn er van deze 29 locaties 8 overgebleven. Deze 8 locaties zijn voorgelegd aan het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA). Zij hebben zorgvuldig gekeken naar de haalbaarheid van deze locaties. Daarnaast heeft de gemeente de locaties nader bestudeerd. Vervolgens zijn de bovenstaande drie locaties geselecteerd.
Criteria waarop de 29 locaties zijn getoetst
Welke mensen komen er in de tijdelijke opvang?
De samenstelling is op dit moment niet bekend. Het COA maakt deze beslissing op basis van het aantal binnengekomen vluchtelingen. Dit betekent dat de groepen die er komen te wonen in de loop van de tijd kan veranderen.
Wanneer wordt de tijdelijke opvang gebouwd?
Dat is op dit moment nog niet bekend. Nadat er een keuze is gemaakt door de raad, gaat de gemeente starten met de aanvraag van de omgevingsvergunning. hierbij is ook aandacht voor de flora en fauna wetgeving.
Kan ik bezwaar maken?
Op dit moment is dat niet mogelijk want er is nog geen locatie gekozen.
De locatie in Nederasselt was aanvankelijk de voorkeurslocatie. Hoe kan het dat die nu op plek 3 staat?
De locatie in Nederasselt is nu een reservelocatie omdat de andere twee locaties, Duisterstraatje in Overasselt en Meerpaal in Heumen, mede door beoordeling van het COA als beter geschikt zijn bevonden.
Hebben de protesten in Nederasselt invloed gehad op het feit dat dit nu een reservelocatie is?
De protesten in Nederasselt hebben bijgedragen aan de zorgvuldige afweging van de locaties, maar de uiteindelijke keuze is gebaseerd op een combinatie van factoren, waaronder de haalbaarheid en geschiktheid van de locaties.
Hoe ziet de tijdelijke opvang er uit?
Wanneer de locaties bekend zijn worden ze ingericht met een aantal woonunits en units voor algemene voorzieningen. Zoals een activiteitenruimte en spreekkamer voor het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA). Het COA is verantwoordelijk voor de realisatie en exploitatie van de opvanglocatie. Wij gaan goede afspraken met het COA maken over de voorwaarden waaronder de opvang kan plaatsvinden, zoals voorzieningen, leefbaarheid en veiligheid in de omgeving.
Hoe zit het met het eigendom van de drie locaties? Zijn ze eigendom van de gemeente of een andere overheid? Zo ja, welke?
De drie locaties zijn eigendom van particulieren. Specifieke gegevens over de eigenaren worden niet gedeeld.
Is er al met dorpsraden in Heumen en Overasselt overlegd? Is de stemming daar op aan andere manier gepeild?
Er is nog geen overleg geweest met de dorpsraden en omwonenden van Heumen en Overasselt. Hiervoor zijn de geplande bewonersavonden bedoeld, waar de stemming en zorgen van de inwoners zullen worden besproken en meegenomen in de besluitvorming.
Wanneer komen de opvangcentra er?
Voordat de bouw van de opvangcentra kan beginnen, moet er eerst een definitieve keuze worden gemaakt door de gemeenteraad. Op dit moment is er nog geen exacte datum bekend voor de start van de bouw, omdat de besluitvorming nog gaande is.
Wanneer wordt er beroep gedaan op de locatie in Nederasselt?
Er wordt beroep gedaan op de locatie in Nederasselt als de bouw op de andere locaties vertraging oploopt of als uit onderzoek blijkt dat daar geen bouw kan plaatsvinden. De reservelocatie komt in beeld wanneer de eerste twee locaties niet haalbaar blijken te zijn.
Malden is de grootste kern. Was het niet logischer om ook daar mensen te plaatsen?
De keuze voor de locaties is gebaseerd op de spreiding over de verschillende kernen en de kansrijkheid van de locaties. Dit zorgt voor een evenwichtige verdeling en voorkomt concentratie op één plek. Bovendien worden in Malden op dit moment al meer dan 100 Oekraïners opgevangen, is er in oktober 2023 een noodopvang gerealiseerd bij de Jacobsweg (Malden) en hebben we in het verleden in Heumensoord ook vluchtelingen opgevangen.
Komt er een veiligheidsplan?
De zorgen over veiligheid zijn serieus. Als de keuze van een locatie wordt er altijd een veiligheidsplan opgesteld. Daarin staat:
- Afspraken met politie en handhaving
- Aanwezigheid van beveiliging op locatie
- Snelle lijnen met hulpdiensten
De gemeente en het COA nemen de zorgen mee in de verdere uitwerking.
Het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) is verantwoordelijk voor het beheer en de veiligheid op de locatie. De gemeente Heumen is dat voor de openbare orde en veiligheid op Heumens grondgebied.
Waar kan ik terecht om overlast of een incident te melden?
Politie
De politie is het aanspreekpunt voor overlast. Dit geldt voor overlast veroorzaakt door iedereen in onze gemeente. Dus ook voor overlast door asielzoekers.
De politie is 24 uur per dag/7 dagen per week bereikbaar via 112 (bij spoed) en 0900 8844 (geen spoed).
Beveiliging COA
Voor acute situaties waarbij bewoners van de opvanglocatie betrokken zijn, is ook de beveiliging van het COA bereikbaar. Op het moment dat er een locatie gekozen is wordt dat nummer verspreid.
Gemeente
Wij maken een aanspreekpunt bekend wanneer de locatie bekend is. Dit staat dan ook in het veiligheidsplan beschreven.
Waar gaan de asielzoekers na deze tijdelijke opvang naartoe?
Als de asielzoekers een tijdelijke verblijfsvergunning krijgen en daardoor statushouder worden, kunnen ze woonruimte krijgen in een Nederlandse gemeente. Dat kan overal in Nederland zijn. Hoeveel mensen in een gemeente huisvesting krijgen, hangt af van de grootte van de gemeente.
Komen er alleen AMV’ers? En veroorzaken zij meer overlast?
Er is nog geen definitieve invulling van wie er komt. Dat wordt pas in een latere fase bepaald, in overleg met Gemeente en COA.
De zorgen over AMV’ers (Alleenstaande Minderjarige Vreemdelingen) zijn begrijpelijk. Belangrijk om te weten:
- AMV’ers zijn minderjarig en vallen onder jeugdzorg van het NIDOS.
- Ze krijgen intensieve begeleiding.
- Onderzoek toont geen structureel hogere overlast dan bij andere groepen.
Er is aangegeven dat er naast de asielopvang 16 tinyhouses gepland worden voor starters. Wanneer komen deze? En wie zit er achter dit initiatief?
In deze fase ligt een voorstel voor aan de raad om op twee locaties en een reserve-locatie de opgave vanuit de Spreidingswet te laten landen. Er zijn verschillende
(andere) ruimtelijke initiatieven geweest, waar omwonenden logischerwijs relaties tussen leggen. Een uitwerking in welke vorm dan ook, met of zonder tinyhouses, is er nog niet. Eerst zal er een definitieve keuze moeten worden gemaakt over de locaties.
Welke kosten heeft de gemeente hieraan?
Het COA is verantwoordelijk voor de opvang en betaalt de kosten die daarmee gemoeid zijn. Gemeenten krijgen van het Rijk alle kosten die ze maken voor de opvang van asielzoekers vergoed.
Hoe blijft de gemeente in contact met de bewoners van Overasselt die zich zorgen maken over deze ontwikkelingen?
De gemeente begrijpt dat de mogelijke komst van een opvanglocatie vragen en zorgen oproept bij omwonenden. Daarom vinden we het belangrijk om transparant en toegankelijk te blijven communiceren. Er is inmiddels een bewonersavond georganiseerd, waar direct in gesprek is gegaan met inwoners en waar vragen zijn beantwoord. Daarnaast blijven we via onze gemeentelijke website actuele informatie delen over de stand van zaken en vervolgstappen. We willen bewoners actief blijven betrekken en bieden ook de mogelijkheid om via e-mail of contactformulieren vragen te stellen. Mocht er meer duidelijkheid komen over de plannen, dan organiseren we opnieuw een bijeenkomst in de buurt om met bewoners in gesprek te blijven. We hechten veel waarde aan een open dialoog en blijven luisteren naar de signalen en zorgen uit de omgeving.
Sommige bewoners voelen zich overvallen door de aankondiging van de opvang. Zij geven aan dat in Nederasselt deze plannen al langer bekend waren en dat bewoners daar meer tijd hebben gehad om hun standpunt kenbaar te maken. Hoe ziet de gemeente dit?
De gemeente begrijpt de zorgen van bewoners en neemt deze serieus. Het proces van het identificeren van geschikte locaties voor asielopvang is complex en vereist grondig onderzoek naar de haalbaarheid van verschillende opties. Dit kost tijd en kan leiden tot verschillen in de tijdlijn van communicatie tussen verschillende locaties. Het is belangrijk om te benadrukken dat de locatie in Nederasselt eerder in beeld was voor de totale opgave van 105 op te vangen vluchtelingen, nog voordat de raad besloot om de opvang te spreiden over meerdere kernen. Destijds is hierover gecommuniceerd, net zoals nu het geval is.
We streven ernaar om transparant en zorgvuldig te communiceren en alle betrokkenen voldoende gelegenheid te geven om hun standpunten kenbaar te maken. Daarnaast moeten we voor 1 juli de beoogde locaties waar we de opvang kunnen regelen bekend maken aan het ministerie van Asiel en Migratie, zoals vastgelegd in de Spreidingswet. We blijven ons inzetten om dit proces zo goed mogelijk te laten verlopen, met oog voor de belangen van alle bewoners.
Zijn er vrijwilligers nodig?
Op dit moment is dat nog niet bekend. Houdt onze website en sociale mediakanalen hiervoor in de gaten.
Wat is het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (AZC)?
Het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) zorgt voor de opvang van asielzoekers in Nederland tijdens het hele asielproces. Dit betekent dat het COA zorgt voor opvang en begeleiding: vanaf het moment dat de asielzoeker asiel aanvraagt in Nederland, tot aan het moment dat de asielzoeker Nederland moet verlaten of een verblijfsvergunning krijgt. Het COA vangt asielzoekers op in asielzoekerscentra (AZC) of in noodopvanglocaties in het hele land. Meer informatie staat op de website van het COA. Op deze website vindt u ook een uitlegfilmpje over wat het betekent als er een opvanglocatie in uw buurt komt en hoe asiel werkt in Nederland.
Tiny houses: klopt het dat die komen? Hebben starters voorrang?
Er zijn op dit moment geen verkennende plannen voor tiny houses, die losstaan van het mogelijke AZC-traject.
Omdat dit traject zich nog in een oriënterende fase bevindt, is er op dit moment nog geen definitieve invulling. Zodra er meer duidelijkheid is, wordt deze informatie gedeeld met het dorp.
Valt het perceel aan de Meerpaal binnen het gebied waarop de gebiedsvisie Het Lierdal van toepassing is. Kunt u bevestigen of dit klopt, en zo ja, hoe deze visie is meegewogen in de keuze voor deze locatie?
Dat is correct. Dit is meegewogen in de beoordeling en deze locatie is op basis van specifieke locatiekenmerken als oranje beoordeeld.
In de gebiedsvisie wordt het belang van de groene en landschappelijke kenmerken van het Lierdal benoemd. Is de komst van een asielopvang in strijd met deze kenmerken van het gebied?
Het Lierdal is gedefinieerd als een open landschappelijk gebied. Zoals in het raadsvoorstel valt te lezen is een kanttekening geplaatst met het oog op het Lierdal. Hierbij is opgemerkt dat deze locatie helemaal ingesloten ligt en daarmee geen open karakter heeft. Daarmee heeft de locatie naar alle waarschijnlijkheid slechts zeer beperkte landschappelijke waarde voor het Lierdal.
In de gebiedsvisie staat een legenda met een symbool van 'Geen woningbouw in Lierdal'. Geldt dit voor het hele gebied, of slechts voor specifieke plekken? Hoe staat dit in verhouding met het plaatsen van een opvang, dat ook een woonfunctie heeft?
In principe geldt dit voor het gehele gebied. Zoals ook in de omgevingsvisie staat, is incidentele woningbouw in de zone langs de Rijksweg mogelijk. Vanzelfsprekend dient per geval de inpasbaarheid te worden bezien.
Heeft de gemeente bij het kiezen van de locatie rekening gehouden met deze ecologische kenmerken? Zo ja: op welke manier?
Binnen onze gemeente is de das een algemeen gegeven die bij nagenoeg elke ontwikkeling een rol speelt. Daarmee is deze locatie niet uniek. Nadat de locatie is aangewezen, dient de invulling bepaald en uitgewerkt te worden. Onderdeel hiervan is een ecologisch onderzoek met bijbehorende (on)mogelijkheden.
Mocht op deze locatie een tijdelijke opvang gerealiseerd worden, is er dan al iets bekend over de toekomst van de groenstrook rondom het perceel? Wordt deze behouden, aangepast of mogelijk bebouwd?
Over de invulling valt in dit stadium niets te zeggen.
Is de gemeente op de hoogte van de overlast door drugsdealers en hangjongeren en heeft de gemeente hier rekening mee gehouden bij het kiezen van de locatie als tijdelijke opvang?
Enige tijd geleden is over dit onderwerp ingesproken in een raadsvergadering. De politie heeft vervolgens contact opgenomen met de betreffende inspreker om meer gerichte informatie te ontvangen. De geuite signalen hebben we uiteindelijk niet hard kunnen maken. Overigens blijken deze verder ook niet uit een meldingenpatroon bij politie of gemeente. De signalen, voor zover bij ons bekend, zijn dan ook niet van doorslaggevende betekenis geweest in de locatiekeuze.
Er zijn zorgen over het mogelijk in contact komen van asielzoekers met de bestaande groep hangjongeren op het industrieterrein. Hoe kijkt de gemeente aan tegen deze zorg?
Er zijn bij de gemeente en de politie niet of nauwelijks overlastmeldingen bekend, los van de eerdergenoemde inspraakreactie in de raadsvergadering en opmerkingen tijdens de omwonendenbijeenkomst. Bewoners geven na doorvragen ook aan geen meldingen te hebben gedaan. De oproep is dan ook om in de toekomst juist wel zaken te melden, zodat daarop actie ondernomen kan worden of tegen opgetreden kan worden. De geuite signalen blijken nu niet uit harde verifieerbare feiten. Uiteraard begrijpen we de zorgen en het spreekt voor zich dat we in de toekomst extra alert zullen zijn op signalen/meldingen van deze strekking.
Wat houdt de reservelocatie voor de gemeente Heumen in?
De gemeenteraad heeft opdracht gegeven aan het college om de taakstelling vanuit de Spreidingswet te realiseren op twee á drie locaties in onze gemeente. Als advies aan de raad ligt er een voorstel voor om op twee voorkeurslocaties de taakstelling te realiseren. Een derde locatie wordt, als reservelocatie, voorgesteld in het geval dat bij één of beide voorkeurslocaties na verdere beoordeling en uitwerking realisatie niet mogelijk is.
Is vertraging een reden voor het uitwijken naar de reservelocatie in Nederasselt?
Op dit moment wordt afgewacht of de gemeenteraad instemt met het voorstel. Pas daarna kunnen vervolgstappen worden gezet. Over vertraging en wanneer precies wordt uitgeweken, kan pas in een latere fase worden gesproken, op basis van een integrale beoordeling van juridische, financiële en feitelijke uitvoerbaarheid.
Als het COA de eigenaar in Heumen of Overasselt niet wil betalen, is dat een reden om uit te wijken naar de reservelocatie?
Dit enkele feit vormt geen reden om uit te wijken naar de reservelocatie.
Is de Eindsestraat 3 in Nederasselt voor beide locaties (Heumen en Overasselt) de reservelocatie?
Ja, de locatie wordt in overweging genomen wanneer één van beide voorkeurslocaties niet realiseerbaar blijkt.
Tot wanneer geldt Eindestraat 3 als reservelocatie, is dat voor onbepaalde tijd?
Tot het moment dat er een bestuursovereenkomst is ondertekend die voldoet aan de taakstelling uit de Spreidingswet.
Als de locatie in Heumen en Overasselt niet geschikt blijken, wat zijn dan de stappen?
De locatie Eindsestraat 3 wordt dan beoordeeld op haalbaarheid, inclusief vergunningen, ruimtelijke inpassing en ecologische aspecten.
Of de locatie geschikt is of niet wordt in samenspraak tussen college, COA en provincie gemaakt, op basis van inhoudelijke criteria. Die criteria gelde bij elke ruimtelijke inpassing met daarnaast de maatschappelijke aspecten zoals openbare orde en veiligheid welke zijn meegenomen in de eerste beoordeling van de locatiekeuze. Kosten zijn hierbij dan ook een factor.
Als er uitgeweken moet worden naar Nederasselt, hoe wordt de raad dan betrokken?
Indien uitwijken nodig blijkt, wordt de raad hierover geïnformeerd.
Er is dan geen nieuw raadsbesluit nodig. Zoals het nu voorligt bij de gemeenteraad wordt aangenomen, kan het college daarbinnen uitvoering geven aan het beoordelen van de reservelocatie.
Hoe worden de inwoners van Nederasselt meegenomen?
Via een participatieproces waarbij wordt gezocht naar een zo optimaal mogelijke inpassing van de opvanglocatie en na realisatie ervan via directe contactperson(en) bij de gemeente.
Geldt voor de 2 locaties samen een hard maximum van 105 plaatsen?
De gemeenteraad heeft zich geconformeerd aan de taakstelling van de Spreidingswet, momenteel 105.
e. Zou de samenstelling anders zijn als 105 (of 96 uitgaande van 9 AMV’ers) asielzoekers op één locatie worden opgevangen? Of zijn het dan ook AMV’ers?
Ja, die zou anders zijn. Kleinere opvanglocaties worden meer geschikt geacht voor bijvoorbeeld AMV’ers.
Welke factoren kunnen nog maken dat de eerste twee locaties toch niet geschikt blijken?
- De locatie is vanuit ruimtelijke ordeningsperspectief niet geschikt of geschikt te maken
- Er wordt geen bestuursovereenkomst overeengekomen met het COA
- De Spreidingswet of de taakstelling uit de Spreidingswet wijzigen substantieel
Welke afspraken over termijnen worden er gemaakt voor als Nederasselt als reservelocatie toch in beeld komt?
De Spreidingswet schrijft 5 jaar voor. Een langere periode maakt onderdeel uit van de afweging bij het besluit en uiteindelijke bestuursovereenkomst.
Is er op de Eindsestraat 3 al gesproken over de invulling van de ruimte buiten de opvang van asielzoekers?
Er is in algemene zin verkend of locaties multifunctioneel ingezet kunnen worden. Voor Eindsestraat 3 is hierover nog geen concreet plan besproken. Eerst moet duidelijk zijn of de locatie nodig is als reservelocatie; pas dan volgt verdere verkenning van aanvullende invullingen.