In het kader van ‘Heumen herdenkt 75 jaar vrijheid’ heeft burgemeester Marriët Mittendorff op vrijdag 7 augustus een gedenkteken met een herdenkingsplaquette onthuld op de plek waar in maart 1945 een tijdelijk militair vliegveld werd aangelegd. Dit vliegveld strekte zich uit van de bebouwde kom van Malden tot aan sportpark De Kluis. Voor de aanleg moesten destijds 13 woningen wijken.

Bij de onthulling waren vanwege de RIVM-maatregelen maar een 20-tal mensen aanwezig, waaronder group captain Stuart Gregory van de Royal Airforce en families die destijds in het gebied woonden. In dit bericht leest u achtergrondinformatie over dit vliegveld en het ommetje ‘Kop van Malden’.
De aanwezige pers schreef twee uitgebreide verslagen over de onthulling, met een filnpje en interviews:

Aanleg B91 in 17 dagen

Op 8 februari 1945 barst de Operatie Veritable los en start het Rheinland Offensief. De geallieerden hadden behoefte aan een vliegveld dichtbij het front, zodat door de piloten meermalen per dag kon worden gevlogen. Op 1 maart startte daarom de aanleg van Airstrip B91 en al op 17 maart 1945 (!) werd het vliegveld geopend. Het vliegveld kon worden gebruikt voor 184 vliegtuigen.

Noodgedwongen vertrek van 13 families

Voor de aanleg moesten 13 Maldense families hun huis verlaten. Hun huizen werden met de grond gelijk gemaakt. Het ontbreken van bebouwing is het enige zichtbare overblijfsel van vliegveld B91. Ook zijn er nog steeds stalen platen die destijds de landingsbaan vormden, terug te vinden in afrasteringen.  Over het voormalig vliegveldterrein loopt een wandelpad met de naam Airstrippad, dat herinnert aan het verdwenen vliegveld.

Primeur Britse straaljager

Op 13 april 1945 arriveerden tien Gloster Meteors op B91. Dit was de eerste keer dat deze Britse straaljager op het Europese vasteland werd gestationeerd. Vanaf 21 maart werden al diverse squadrons met Hawker Typhoon jachtbommenwerpers uitgerust met boordgeschut en raketten gestationeerd ter ondersteuning van Operatie Plunder en Varsity. Het doel van deze operatie was om in Duitsland de Rijn over te steken in de opmars naar Berlijn. De inzet van de jachtvliegtuigen vereiste veel moed van de piloten omdat de aanvallen vaak plaatsvonden op lage hoogte, waardoor ze sneller door vijandelijk vuur geraakt konden worden. Mede daardoor zijn relatief veel vliegers gesneuveld.

B91 was kort in gebruik

Het vliegveld was maar korte tijd in gebruik. In april 1945 vertrokken alle militaire vliegtuigen naar een vliegveld nabij het front in Duitsland. B91 speelde toen geen tactische rol meer. Na de oorlog werd het terrein weer als landbouwgrond in gebruik genomen.

Ommetje Kop van Malden

De gemeente Heumen heeft samen met de Stichting Heemkunde Malden het ommetje ‘Kop van Malden’ ontwikkeld, dat langs dit gedenkteken en andere interessante locaties voert in het gebied tussen Malden en Nijmegen. Het nieuwe ommetje is 7,5 km lang en vanaf 7 augustus te bewandelen. Meer informatie hierover is te vinden op de website van Stichting Heemkunde Malden(externe link) en brochures zijn verkrijgbaar bij het startpunt Coffyn.