Gemeenten krijgen sinds 1 januari meldingen van betalingsachterstanden van inwoners bij energie- en waterbedrijven, zorgverzekeraars en verhuurders. De gemeente probeert dan met de inwoner in contact te komen om te helpen deze achterstand en eventuele andere achterstanden op te lossen. Anneke vertelt over haar ervaringen.

“Ik ben Anneke en ben getrouwd met Wim. We hebben een dochter van 1 jaar. Wim werkt via een uitzendbureau en heeft wisselende ploegendiensten en ik werk parttime in de thuiszorg. Na de geboorte van onze dochter ben ik minder uren gaan werken, maar we maakten wel meer kosten. We kochten een mooie babykamer en allerlei babyspullen. We hadden geen spaargeld maar gelukkig konden we geld lenen bij een postorderbedrijf. We hoefden daarop maar weinig af te lossen. Doordat Wim zijn baan is kwijtgeraakt en nu een lagere WW-uitkering heeft, komen we elke maand geld tekort, want we moeten inmiddels ook aflossen op het krediet bij het postorderbedrijf. Het lukt niet altijd alle rekeningen te betalen en we willen niet dat onze dochter iets tekort komt.”

“Toen kregen we bericht van de gemeente dat we achterstand hadden bij het energiebedrijf en dat ze ons konden helpen met overzicht krijgen en een betalingsregeling. We hebben een afspraak gemaakt en we zien nu in dat we niet goed bezig waren, we gaven te veel uit. We weten nu precies wat we elke maand moeten betalen aan vaste lasten en wat er overblijft voor andere dingen. De gemeente heeft uitstel van betaling voor ons geregeld voor sommige betalingsachterstanden totdat we het weer kunnen betalen. Gelukkig heeft Wim weer werk gevonden en nu kunnen we beginnen met alle achterstanden af te lossen.”

Herken je jezelf in het verhaal van Anneke of heb je andere geldzorgen? Er is hulp. Bel of WhatsApp met gemeente Heumen (06) 50 44 23 27 of mail naar schuldhulpverlening@heumen.nl.

Kijk voor meer informatie op www.achterdevoordeur.net(externe link).