Een dag van respect en waardering voor onze veteranen

Vrijdag 26 juni zijn 20 veteranen uit onze gemeente met hun partner/introducé in het zonnetje gezet om hen te eren en te bedanken voor hun inzet in dienst van de vrede. In onze gemeente zijn er zo’n 100 veteranen, jong en oud, die zich met volle overtuiging en moed hebben ingezet voor onze vrede en veiligheid. Daarvoor verdienen zij alle waardering.

In aansluiting op de Nationale Veteranendag (jaarlijks op de laatste zaterdag in juni) organiseerden wij ook dit jaar een Veteranenbijeenkomst voor Heumense veteranen die zijn ingezet in oorlogssituaties en bij vredesmissies. Voorzien was een uitstapje naar het oorlogsmuseum in Overloon, maar door de extreem warme weersomstandigheden werd het programma aangepast. De bijeenkomst vond nu plaats in de burgerzaal van het gemeentehuis. Na het welkomstwoord van de burgemeester was er een moment van stilte bij het Witte Anjer Perk. Namens het gemeentebestuur werden door burgemeester Minses en wethouder Verbeek (zelf ook veteraan) bloemen gelegd bij het veteranenmonument. De aanwezigen legden witte anjers. Trompettist Bram van Haren bracht het Signaal Taptoe ten gehore en op het carillon klonk het Wilhelmus. Aansluitend werd een groepsfoto gemaakt en werd aan de veteranen en hun partners een streeklunch aangeboden. Burgemeester Minses: “Onze veteranen hebben zich ingezet voor vrede en veiligheid, vaak ver van huis en onder moeilijke omstandigheden. Het is belangrijk dat we daar bewust bij stilstaan en onze blijvende waardering voor uitspreken – juist in deze tijd.”

Met deze bijeenkomst is stilgestaan bij de inzet van onze veteranen voor vrede en veiligheid, waar ook ter wereld. In een wereld die in dat opzicht onrustig blijft, kan respect en waardering voor hun inzet niet genoeg worden benadrukt.