Bram Schipper is sinds kort als adviseur verbonden aan het Energieloket, zowel voor de gemeenten Beuningen, Nijmegen én Heumen. Bij het Energieloket krijgen inwoners gratis advies over het verduurzamen van hun huis en over alle manieren hoe energie kan worden bespaard.

“Ik ben de afgelopen 6 jaar actief geweest als adviseur zonnepanelen bij een regionale installateur,” vertelt Bram over zijn achtergrond. “In deze periode heb ik ruime ervaring opgedaan en is bij mij een bredere belangstelling ontstaan voor verschillende vormen van verduurzamen.”

Welke vragen krijg je zoal bij het Energieloket?

“De vraag die wij veel krijgen is: wat moet of kan ik doen en in welke volgorde? Daar kunnen we geen waterdicht antwoord op geven. Er is namelijk niet één goed antwoord of waarheid. Over een handige volgorde kunnen we wel wat stelliger zijn. Isoleren en energiezuinige apparaten aanschaffen staan op één. Daarna volgt een andere manier van opwekken van energie. Bijvoorbeeld met zonnepanelen of verwarmen met een warmtepomp.”

Welke tips heb jij voor de komende winter?

“Meten is weten. Het is belangrijk te weten dat een slimme meter in de meterkast een P1-poort heeft die uitgelezen kan worden. Zo kan een inwoner zien hoeveel energie op welk moment verbruikt wordt. Dan is het makkelijker om te bepalen welke handeling bijvoorbeeld veel stroom kost. Hierdoor kan een inwoner stappen nemen om het verbruik te verlagen. De grootste winst is te behalen met het veranderen van eigen gedrag.”

Wat is je beste energiebespaartip?

“Kom naar het Energieloket! Wij spreken met u over waarom u zo fijn in uw woning woont en hoe u er binnen uw mogelijkheden voor kunt zorgen dat u dat de aankomende jaren kunt blijven doen. Wij geven u gratis advies op maat.”

Met welke vragen kunnen inwoners bij jullie terecht?

“Wij proberen te helpen met alle onderdelen op het gebied van het besparen van energie. We geven daarbij een advies op maat. Elk huis en elke financiële situatie is anders. We denken daarbij mee over welke financieringen en/of subsidies er zijn er vanuit de gemeente of het Rijk. En welke innovaties en technieken passend zijn. Ook weten wij welke partijen er in de regio actief zijn en wat je daar van mag verwachten.”

Wat kunnen jullie adviseren over energiecontracten? 

“Er is veel te kiezen op de markt van energiecontracten. Er zijn tegenwoordig vaste, variabele en dynamische contracten. De eerste twee zijn bekend, maar het dynamische contact is redelijk nieuw. Bij deze dynamische contracten wordt de prijs die betaald moet worden 24 uur van tevoren bekend. Het is dan heel belangrijk te weten dat het tarief dat iemand betaalt per uur kan verschillen. Ochtenden en avonden zijn vaak dure uren, en middagen en nachten zijn vaak goedkoper. Let op dat deze prijzen erg afhankelijk zijn van de beschikbaarheid van zon- en windenergie.”

Hoe is het Energieloket bereikbaar?

Wij zijn bereikbaar per mail vragen@regionaalergieloket.nl of telefoon (088) 525 41 10 en fysiek  in het gemeentehuis in Malden. Mijn collega of ik zijn daar elke donderdag van 09.00 tot 12.30 uur. Mailen en bellen kan elke werkdag. Kijk voor meer informatie op: https://regionaalenergieloket.nl/heumen